A vasút szerint a közbeszerzés miatt csúszik az átadás.
A MÁV szerint egy ideiglenesen leállított közbeszerzési eljárás miatt csúszik a várdai fénysorompó átadása. A vasúttársaság szerint körülbelül két hét múlva már üzemelni fog a berendezés.
Hónapok óta nem működik a sorompó a várdai vasúti átjáróban, ahol a bakter az út közepére kiállva próbálja felhívni az autósok figyelmét a veszélyre. Október elején ugyan a MÁV csúcskategóriás fénysorompót ígért a fonyódi útat keresztező csomópontra, ám az eredeti időpontra, karácsony előttre nemhogy a fényjelző nem készült el, de a régi, lepusztult tekerős sem működött.
? December 14-én reggel a várdai állomás teljes csapórudas sorompójának mindkét rúdját összetörte egy traktor, mely elhajtott a helyszínről ? tájékoztatott Kavalecz Imre, a vasúttársaság sajtófőnöke. ? Mindkét csapórúd elhajlott, kifordult a tartóvillából és széttört. Összetört a két csapágy is, s megrongálódott nyolc fényvisszaverő-tábla. A károk helyreállítása teljes újjáépítést igényelne. A vasúti átjárót a vonatkozó előírásoknak megfelelően a vonatközlekedés idejére jelzőőr biztosítja. Az egyik oldalra állványra tett lámpát helyez el, a vágány másik oldalán pedig ő maga áll a vonat elhaladásáig. A biztonság így nem szenved csorbát.
A várdaiak tartanak a további csúszástól
Többször beszéltem sorompó-ügyben a MÁV illetékeseivel ? mondta Varga András, Várda polgármestere. ? Először január elejére, legutóbb február közepére ígérték az új fényjelzőt. Attól tartok, ha tényleg a közbeszerzési eljáráson múlik az üzembe helyezés, tovább fog csúszni az átadás. Ez így nem megoldás, ha csúsznak a kivitelezéssel, miért nem állították helyre a régi berendezést. Nagyon veszélyes az átjáró, nap mint nap tapasztaljuk, hogy az autósok fittyet hánynak a bakter jelzéseire. Rossz a közlekedési morál, és félünk, hogy valamilyen tragédiába torkollik a sorompó hiánya.
Legalábbis a vasúttársaság szerint. Az említett vészjelző ugyanis nappal talán ha öt méterről látszik, a helyi bakter jelzésével pedig sok autós egyáltalán nem törődik. Ottjártunkkor is akadt olyan sofőr, aki a tilos jelzés ellenére lassítás nélkül haladt át a síneken ? Németh János bakter szerint amikor kiáll az útra, egyesek azzal szórakoznak, melyikük tud közelebb elszáguldani mellette. A helyzet tehát messze nem ideális, s vélhetően csak idő kérdése, mikor okoz tragédiát a sorompó hiánya. (A várdai átjáróban korábban már történt halálos tragédia: nyolc építőmunkás halt meg 1969-ben, amikor mikrobuszukat maga alá gyűrte a vonat.)
? A korszerűsítés a tervek szerint a tavalyi év végéig befejeződött volna ? állította Kavalecz Imre. ? A külsőtéri elemeket, beleértve a fénysorompó-jelzőket a Pécsi Területi Központ dolgozói telepítették. A sorompó vezérlő szekrénye közbeszerzési eljárással kerül beszerzésre: az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottság december elején leállította, majd csak december közepén engedélyezte a folytatását. Emiatt csúszik az új sorompó átadása, ám körülbelül két hét múlva már üzembe helyezhető lesz az új berendezés.
Addig pedig talán már nem történik tragédia...
Vas András, 2008. 1. 29.